Type Here to Get Search Results !

आधुनिक विज्ञापन और मानव पर उनका प्रभाव || Modern advertisements and their impact on humans

आधुनिक विज्ञापन और मानव पर उनका प्रभाव

आधुनिक विज्ञापन मानव जीवन पर असर डालते हैं और ये असर सकारात्मक और नकारात्मक दोनों हो सकते हैं। आजकल, विज्ञापन और मार्केटिंग जीवन के हर क्षेत्र में महत्वपूर्ण भूमिका निभाते हैं, जैसे खरीदारी, सेवाओं का उपभोग, स्वास्थ्य देखभाल, शिक्षा, वित्तीय योजनाएं, समाज सेवाएं और व्यापार आदि।

विज्ञापन और मार्केटिंग के माध्यम से उत्पादों और सेवाओं की बिक्री बढ़ती है जो विनिमय और अर्थव्यवस्था के लिए लाभदायक होती है। इसके साथ ही, आधुनिक विज्ञापन ने नई रोजगार के अवसरों को भी बढ़ाया है जो समाज के लिए लाभदायक हैं।

हालांकि, अधिक विज्ञापन देखने के कारण, मानव जीवन पर बुरे असर भी पड़ते हैं। उन्नत और उच्च गुणवत्ता वाले उत्पादों की विज्ञापन ने उत्पादकों और उपभोक्ताओं के बीच भेदभाव को बढ़ाया है और इससे समाज में समस्याएं उत्पन्न होती हैं। उदाहरण के लिए, आकर्षक विज्ञापनों के माध्यम से वस्तुओं की बिक्री बढ़ती है, जो अधिकतर असामान्य मूल्यों पर बेची जाती हैं। यह मानवों को उनकी आर्थिक स्थिति के बारे में असमंजस में डालता है और इससे स्थानीय विकास को नुकसान पहुंचता है। विज्ञापन ने मानव जीवन पर स्वस्थता और परिवार के संबंधों पर भी नकारात्मक असर डाला है। विज्ञापनों में दिखाए गए आकर्षक व्यक्तित्वों और संबंधों की झूठी तस्वीरें लोगों को अधिक खराब और तनावग्रस्त बनाती हैं।
आधुनिक विज्ञापन के अन्य नकारात्मक प्रभावों में समाज के भीतर समाजिक दुर्बलता, समाजिक न्याय की कमी, समाज की तबाही और संघर्ष हैं। इससे उत्पन्न होने वाली दबाव और तनाव के कारण व्यक्ति विभिन्न तरह के मानसिक संबंधों जैसे दबाव, डिप्रेशन और अन्य बीमारियों से पीड़ित होते हैं।

अंततः, आधुनिक विज्ञापन का मानव जीवन पर प्रभाव सकारात्मक और नकारात्मक दोनों होते है|
Modern advertisements and their impact on humans
Modern advertisements affect human life and these effects can be both positive and negative. Nowadays, advertising and marketing play an important role in every sphere of life, such as shopping, consumption of services, health care, education, financial planning, social services and business etc.

Through advertising and marketing, the sale of products and services increases, which is beneficial to the exchange and the economy. Along with this, modern advertising has also given rise to new employment opportunities which are beneficial to the society.

However, due to watching more advertisements, there are bad effects on human life. The advertisement of advanced and high quality products has increased the discrimination between producers and consumers and this creates problems in the society. For example, attractive advertisements increase the sale of goods, which are often sold at unusual prices. This confuses humans about their economic status and harms local development. Advertising has also negatively affected human life, health and family relationships. The false pictures of attractive personalities and relationships shown in advertisements make people more spoiled and stressed.
Other negative effects of modern advertising are social impoverishment, lack of social justice, destruction of society and conflict within society. Due to the pressure and tension arising out of this, individuals suffer from various kinds of mental relations like stress, depression and other diseases.

Ultimately, the effects of modern advertising on human life are both positive and negative.

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.